dilluns, 23 de novembre del 2009

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia

A l'assignatura de Gestió i Tic ens han demanat que analitzem les competencies de mestres i alumnes en relació a les TIC. Posteriorment hem fet una intervenció cada membre del grup en el forum del blink (espai virtual de Blanquerna). Nosaltres ens hem centrat en el que diu la UNESCO:

Competències TIC del mestre segons la UNESCO

OBJETIVOS (II.D.1)

Manejar distintos programas no
lineales de software que se adecuen a sus
respectivas áreas académicas y que faciliten,
por ejemplo, visualizaciones, análisis de
datos, simulaciones de desempeño de
funciones y referencias en línea.

EJEMPLOS DE MÉTODOS (II.D.1)

Demostrar, en la asignatura correspondiente, el uso de una serie de paquetes
de software; y proponer a los participantes que los exploren y hagan
demostraciones con ellos.


REFLEXIÓ

Aquest article de la UNESCO sobre les competències TIC que ha de tenir el mestre, ens parla de la necessitat del mestre en saber utilitzar software no lineal adequades en cada matèria i la facilització de les seves funcions en línea. Pel que fa a l'ensenyament propi del mestre (l'assignatura) cal que utilitzi software relacionat i animi a explorar i a fer demostracions als seus alumnes.

Aquest article fa referència a la necessitat del mestre de saber utilitzar les TIC per a desenvolupar la seva assignatura. Si el mestre coneix els recursos dels que disposa se li obren un gran ventall de possibilitats per a l'aprenentatge de l'alumne i així, aconsegueix també que els nens no vegin al professor com a un únic punt d'informació sinò com un guia en la selecció d'aquesta informació.

diumenge, 22 de novembre del 2009

Cibernàrium/Web 2.0

Durant la setmana d’activitats extraordinàries vam anar a visitar el Cibernàrium. El cibernàrium és un espai situat dintre del Parc tecnològic Nord de Barcelona que es dedica a la formació gratuïta de les persones pel que fa a les noves tecnologies, entre elles, Internet i per extensió la web 2.0. En aquesta visita vam podeu gaudir d’una conferència sobre la web 2.0 impartida pels professors de la Universitat Autònoma de Barcelona, els Doctors José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor.

Aquesta conferència va estar dividida en 4 parts. La primera part, una petita introducció o ens van explicar quina aportació dóna la web 2.0 en el món de l’ensenyament comparant-t’ho amb la ideologia que tenien en el passat per així veure com era abans i la revolució que proposa la web 2.0. En aquesta introducció ens van fer veure com l’escola s’havia d’adaptar a aquestes noves tecnologies i el món de la informació, insistint que és bàsic en el desenvolupament dels nostres futurs estudiants.

En la segona part, ens van fer un test en el que nosaltres mateixos vam poder veure com no coneixem (la majoria) ni el 50% de els programes que hauríem de conèixer per tenir un bon nivell pel que fa a programari lliure d’Internet. A partir d’aquesta petita observació vam passar a la tercera part.

En aquesta tercera part, ens van explicar alguns programes que s’han inventat que poden revolucionar el món de l’educació. Per exemple, el programa Aprobbo desenvolupat a Cornellà i que mostra els mestres si un treball ha estat senzillament copiat i enganxat per l’alumne, així el professor escrivint el text en el programa, aquest busca coincidències per Internet. A partir d’aquest programa ens van començar explicar les avantatges que aporta la web 2.0:

- Confia en els seus usuaris.
- Potencia las experiències dels usuaris.
- Permet jugar.
- El comportament de l’usuari no està predeterminat.
- El software va millorant a partir del seu ús.
- Dóna el dret de mesclar alguns drets reservats.
- Està en beta sempre, sempre va canviant i millorant.
- S’imposa la cultura del hacker.

La web 2.0 ens obliga a aprendre a veure, escoltar, llegir, escriure, gestionar i innovar, en definitiva a participar.

Per acabar i en quart lloc vam fer un debat on cadascú va poder expressar les seves inquietuds i dubtes davant de la web 2.0 que van ser respostos amb més o menys encert per part dels conferenciants.