dissabte, 7 de novembre del 2009

Com parlar bé en públic

A l'assignatura de Comunicació oral, escrita i digital ens han demanat que fem un treball sobre el llibre: Com parlar bé en públic de Joana Rubio i Francesc Puigpelat.
La finalitat d’aquest treball és adquirir unes bones pautes per saber comunicar oralment. En la societat actual es treballa més perquè l’individuo adquireixi una sèrie de coneixements durant el seu aprenentatge que no pas una capacitat de saber comunicar aquests davant d’altres persones. En el món laboral, en canvi, es valora tant o més aquesta capacitat de comunicació que els coneixements.

Per saber comunicar oralment hem de dominar una sèrie de idees bàsiques. Els punts següents són els conceptes que es van desenvolupant en forma de pautes durant tot el llibre:
- Sintetitzar les idees.

- Argumentar.
- Persuadir.
- Distingir la bona informació de la dolenta.
- Ser precís, concís i sense utilitzar la retòrica falsa.
- Organitzar els pensaments.
- Saber exposar durant 10 minuts correctament.
- Ser creatiu per resoldre els problemes.
- Ser positiu davant els entrebancs.
- Ser un bon comercial (comprar, vendre i negociar)
- Transmetre amb seguretat.

Amb un ofici com el que hem triat tots els estudiants vinculats a l’educació és bàsic saber comunicar-se. Doncs la nostre feina és això, comunicar als nostres alumnes de la millor forma possible, i és que d’això depèn bona part de ser o no ser un bon mestre.
Recomano la lectura d'aquest llibre a tothom, sigui quin sigui l'ofici o carrera que fagi doncs és molt útil per fer presentacions si ho apliquem bé. En les poques presentacions que he fet, he pogut comprobar que des de que aplico alguns dels consells que anomena el llibre he millorat notablement.

Bons comunicadors

Relacionat amb l'entrada del Bloc del Joan Amat sobre els bons comunicadors. A comunicació oral, escrita i digital vàrem parlar de qui consideràvem bons comunicadors i perquè. Des de el punt de vista de l'assignatura de Gestió i TIC aquesta és una pràctica de blogosfera on es tracta d'enllaçar una entrada de bloc d'un altre company per desenvolupar la pròpia. A continuació escriuré quins bons comunicadors vam nombrar a classe i les fotografies presses a classe d’aquesta feina:

Alfredo Pérez Rubalcaba.............................Tranquil i segur.

Lorenzo Milà........................................Tranquil, segur i objectiu.

Espartac Peran......................................Bona fonètica i lèxic, dinàmic.

Joan Laporta....................................... Expressiu, educat i prudent.

Pep Guardiola................ Comprensiu, apassionat, concís, bona expressió corporal, competent e intel•ligent.

Jordi Basté.........................................Imparcial, seriós, amb sentit de l’ humor, amb personalitat, empatiu i pròxim.

Josep Cuní..........................................Bon to de veu, informat i proper.

Josep Llobató.......................................Obert, sincer i sociable.

Sergi López.........................................Xerraire, dinàmic i precís.

Antoni Basses.......................................Confiança, tranquil i clar.

Andreu Buenafuente..................................Clar, dinàmic, segur, expressiu i amb bona presència.


dimarts, 3 de novembre del 2009

LLibres de lectura

En la sessió de seminari d'avui cadascun dels membres que l'integrem hem portat el nostre llibre de lectura preferit. He pogut observar que tenim gustos molt diferents, des de llibres ciència ficció fins a llibres de caire més social. A continuació citaré els llibres que més m'han interessat junt amb el nom del membre de seminari que el va portar amb un enllaç al seu bloc on podreu trobar una petita explicació sobre el llibre:
- David Sanchez: La Catedral del Mar.
- Esther Aldehuela: Pura vida.
- Marc Ariño: El món sobre rodes.
- Laia Castellà: Postdata: Te quiero.
De totes formes no hi ha que menysprear llibres com el Petit príncep, El código da Vinci o Sin notícias de Gurb que també han sigut anomenats.
Per la meva part jo he portat El juego de Ender de Orson Scott Card. Aquest llibre tracte de la història d'un nen en un futur on tot està controlat i la societat es prepara per lluitar contra una invasió alienígena. Aquest nen és seleccionat per ser entrenat com a soldat d'aquesta lluita.
Recomano aquest llibre per els següents motius:
- Té una estructura de capítols diferents.
- Els personatges estan psicològicament molt definits. De manera que és fàcil sentir-se identificat amb algun d'ells.
- Té un final molt sorprenent.
- Utilitza un llenguatge fàcil però elegant.
- Exposa els valors humans en el seu extrem.
- L'ambientació de la novel·la i la societat futurista que es presenta és excel·lent.
- Inclús els personatges secundaris són tan interessants com els principals.

¿Quién lava los platos en casa?

En la sessió de seminari d’avui hem parlat de l’actualitat educativa a partir de les notícies trobades en diversos diaris. Els encarregats de repassar-les aquesta setmana hem estat en Josep Fosalba, l’Aina Romero i jo, en Jordi Mur. Entre totes les notícies, hem destacat la notícia d’El País del dia 28 de novembre del 2009: “¿Quién lava los platos en casa?”.
Aquesta notícia ens explica com els alumnes de sisè de primària del CEIP Poble Nou han començat l’assignatura d’Educació per a la ciutadania (assignatura que tracta sobre els costums en altres països, el civisme, les diferents estructures familiars existents, els drets dels infants i comentaris de notícies).
En la classe de la notícia parlen sobre el repartiment de les tasques domèstiques. A través dels comentaris dels alumnes, la mestra s’adona que la que fa més feina a casa és la mare, que el pare fa poca feina i que els nens pràcticament no fan res.
Per reconduir aquesta situació, la mestra planteja als alumnes si és correcte aquest repartiment de les tasques i els fa veure que la mare no és la que ho ha de fer tot, a través de preguntes com: - Podem viure sense fer les feines de casa, sense cuinar, per exemple? Podem viure sense rentar la roba? D’aquesta manera els alumnes s’adonen de la situació en la que es troba la seva mare.
A partir d’aquesta exposició obrim un debat on opinem sobre la utilitat d’aquesta assignatura, si s’ha de començar a sisè o abans, si els membres del nostre seminari hem rebut aquesta educació i si sobreprotegim massa els nostres infants.
Nosaltres com a grup hem fet la següent reflexió sobre aquesta assignatura. Pensem que la incorporació d’aquesta matèria a l’educació primària és una bona iniciativa. En primer lloc, perquè els nens aprenent valors molt importants a l’hora de conviure en la societat en què vivim. Actualment, el model de família és cada vegada més complex: la total inserció de la dona en el món laboral, les parelles se separen, parelles homosexuals, famílies reconstituïdes, i així podríem estar enumerant diferents circumstàncies que es produeixen en les diverses, úniques i irrepetibles famílies del nostre país.
Per acabar, ens agradaria esmentar un dels motius principals pels quals creiem que aquesta assignatura és molt positiva en l’ensenyança. Nosaltres creiem que l’Escola no només ha d’ensenyar sinó també ajudar a créixer a futurs ciutadans adults; per aquest motiu, pensem que una assignatura que “educa” i ajuda a comprendre al nen la societat és molt positiva per al seu creixement personal.

dilluns, 2 de novembre del 2009

GIMP, Audacity i Movie Maker

"Gall" de Joan Vinyola

Avui a Gestió de la informació i TIC hem treballat combinant tres programes: el GIMP, l’Audacity i el Windows Movie Maker. Es tractava de fer un vídeo on s’escoltés una recitació nostre d’un poema amb música de fons mentre es reproduïa el text escrit sobre una imatge relacionada amb el poema. Per fer-ho hem seguit els següents passos:

- Triar la poesia i gravar-la amb un micròfon a l’Audacity. Posteriorment, amb el mateix programa, posar-li una música de fons

- Triar una imatge que tingues relació amb el poema i fer-la d’un mida concret: 600X600.

- Amb el Windows Movie Maker combinar imatge, so i afegir-li al text de manera que coincidís amb la recitació.

Per últim i com a part final de la pràctica hem penjat el resultat al Bloc de l'assignatura.