dimarts, 1 de desembre del 2009

Debats

Aquestes últimes setmanes de semestre, a l’assignatura de Comunicació oral, escrita i digital, hem estat fent debats sobre temes de l’actualitat educativa. Prèviament, vam fer grups de 10 persones per a cada debat, 5 a favor i 5 en contra, i posteriorment ens van assignar aleatòriament el tema del debat. Havíem de preparar el debat a partir de (debats universitaris) que ens havia proporcionat la professora. Així, havíem de tenir en compte tres aspectes: l’organitzatiu, el discursiu i el d’oratòria.

Aspectes organitzatius
En aquest apartat s’havia de tenir en compte la planificació, l’autocontrol i els torns de paraula entre equips. Aquests punts inclouen la originalitat, que estigués ben preparat el debat, el control dels nervis, l’ús dels torns interns de paraula i complir els torns (de 3 minuts per orador).

Aspectes discursius
Aquests aspectes es refereixen a l’estructura dels arguments, ajustar-se bé al tema, exposar contraarguments, repetir idees només quan sigui necessari, utilitzar cites o exemples per tal de clarificar els arguments, etc.

Aspectes d’oratòria
Aquests aspectes es refereixen a la part oral del debat. Així, es tracta d’utilitzar un bon registre, expressar-se de forma clara i concisa, fent un bon ús del llenguatge no-verbal coherent, utilitzar una bona pronúncia, velocitat, pauses, entonació, així com d’una bona correcció lingüísitca.

El meu grup vam tractar el tema de la web 2.0 a l’aula, en el meu cas, era un dels que els va tocar a favor junt amb la Raquel Barberà, l’Encarni Bosch, en Josep Fosalba i en Sergio Rella. Per elaborar uns bons arguments primer ens vam omplir d’informació relacionada amb el tema extreta de diferents medis: notícies, entrevistes, definicions objectives i més tècniques, etc. A partir d’aquí vam començar a elaborar els nostres arguments per afirmar la nostre defensa cap a la web 2.0 a l’aula.
Tot i sembla que és un treball senzill, en el que només cal reunir informació i preparar 12 minuts de exposició, requereix un esforç que va més enllà del que es pot imaginar. Aquest esforç són els objectius i els coneixement que hem desenvolupat sobre la matèria dels debats:

- Treball en grup en tots els àmbits: es requereix una cooperació i una compenetració entre els membres del grup extraordinària, ja que tots els membres del grup han de tenir el mateix pensament posat el cap, sense matisos per no contradir-se amb els seus arguments els dels seus companys. De la mateixa manera, cal que tots els membres del grup sàpiguen exactament que han de dir o que no han de dir per tal de no trepitjar els arguments del companys i de no repetir-se (en cas de creure que la idea repetida no cal reiterar-la).

- Coneixement extens sobre el tema: per defensar veritablement bé els teus arguments no cal creure-se’ls en moltes ocasions, però el que si que cal és conèixer-se’l a fons per no ficar la pota. Així, amb la recerca d’informació no només es troben els arguments, també es troben els coneixements necessaris per poder parlar lliurament sobre el tema.

- Estructuració mental de les idees: segurament un dels punts més importants en un debat: la capacitat de transmetre el missatge. Tenir uns bons coneixements i els arguments ben clars és només la base, la importància està en com parlar bé en públic. Així, la forma de transmetre aquest missatge ha d’estar perfectament preparada i estructurada de forma que qualsevol persona ho pugui entendre. L’objectiu es emetre un missatge clar i concís. Segurament aquest és el punt més important pel que fa a l’assignatura de Comunicació oral, escrita i digital.

Si voleu veure una major informació sobre les sessions dels debats vegeu aquest enllaç del Bloc d’en Juan Antonio (alumne present en els debats).

Per finalitzar aquesta activitat ens vam reunir el grup de 10 persones per elaborar una avaluació sobre tots els debats pel que fa els aspectes a tenir en compte esmentats anteriorment. Així, a partir dels petits errors dels altres també vam adonar-nos dels propis.

Altres temes d’actualitat educativa debatuts:

- Escola inclusiva.
- Educació obligatòria fins els 18 anys.
- La religió a l’escola.
- Els nens de diferents edats han de compartir aula?
- Uniforme si o no.
- Nou calendari escolar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada