A l'assignatura de Gestió i Tic hem pogut observar les 4 metàfores de Charles Crook en relació a quatre maneres d'utilitzar l'ordinador a l'aula:
Metàfora tutoria: l'ordinador com a tutor de l'alumne.
Són aquells programes que fan la funció de tutor. Aquests programes guien a l'alumne en el seu aprenentatge, fent-li fer exercicis i activitats i corregint-les. Així, l'alumne coneix on falla i on va millor i pot anar repetint exercicis per anar millorant. Un exemple d'aquests programes són els que podem trobar al JClic (vegeu entrada del Bloc relacionada). Aquest seria un model més aviat tradicional d'ensenyament.
Metàfora de la construcció: l'ordinador com alumne.
El propi alumne es planteja un problema i a partir de l'assaig i l'error va descobrint diverses formes de solucionar un mateix problema. Un exemple d'aquest tipus de programa seria el de la tortuga. Aquesta va dibuixant una línia per allà on li dius que passi (per exemple: 50 Nord). Així, imaginem que l'alumne vol dibuixar un quadrat, haurà d'anar indicant a la tortuga cap on ha d'anar girant per aconseguir la figura. Aquest seria un model del tot constructiu.
Metàfora del laboratori: ordinador com a simulador d'experiències.
Són aquells programes amb una sèrie d'activitats en els quals l'alumne aprèn i desenvolupa la seva intel·ligència a partir de l'experimentació. Un exemple d'aquests programes és el Crayon phsysics, en el qual l'alumne ha de aconseguir fer arribar una pilota fins a una estrella a partir del dibuix de línies i objectes que la facin arribar:
Metàfora tutoria: l'ordinador com a tutor de l'alumne.
Són aquells programes que fan la funció de tutor. Aquests programes guien a l'alumne en el seu aprenentatge, fent-li fer exercicis i activitats i corregint-les. Així, l'alumne coneix on falla i on va millor i pot anar repetint exercicis per anar millorant. Un exemple d'aquests programes són els que podem trobar al JClic (vegeu entrada del Bloc relacionada). Aquest seria un model més aviat tradicional d'ensenyament.
Metàfora de la construcció: l'ordinador com alumne.
El propi alumne es planteja un problema i a partir de l'assaig i l'error va descobrint diverses formes de solucionar un mateix problema. Un exemple d'aquest tipus de programa seria el de la tortuga. Aquesta va dibuixant una línia per allà on li dius que passi (per exemple: 50 Nord). Així, imaginem que l'alumne vol dibuixar un quadrat, haurà d'anar indicant a la tortuga cap on ha d'anar girant per aconseguir la figura. Aquest seria un model del tot constructiu.
Metàfora del laboratori: ordinador com a simulador d'experiències.
Són aquells programes amb una sèrie d'activitats en els quals l'alumne aprèn i desenvolupa la seva intel·ligència a partir de l'experimentació. Un exemple d'aquests programes és el Crayon phsysics, en el qual l'alumne ha de aconseguir fer arribar una pilota fins a una estrella a partir del dibuix de línies i objectes que la facin arribar:
Crayon Physics Deluxe from Petri Purho on Vimeo.
Aquest també seria un model constructiu d'ensenyament.
Metàfora de la caixa d'eines: ordinador com a eina de treball.
Són aquells programes que serveixen per pintar, redactar textos, dibuixar, etc. Alguns exemples en relació a aquesta caixa d'eines trobaríem els programes que ja coneixem tots com poden ser el Paint, l'OpenOffice o el Word, etc.
Són aquells programes que serveixen per pintar, redactar textos, dibuixar, etc. Alguns exemples en relació a aquesta caixa d'eines trobaríem els programes que ja coneixem tots com poden ser el Paint, l'OpenOffice o el Word, etc.
Aquests programes serien aplicacions més avançades de l'ensenyament i no representen a un model en concret sinó a tots. Dependre de com s'utilitzi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada