Cassany,D (1987), Descriure escriure. Barcelona: Ed. Empúries [pàg.29-34]
Diferències entre codi oral i escrit
Diferències entre codi oral i escrit
Àmbit contextual
Relació oral – escrit:
Per analitzar aquesta relació ho farem des de dos punts de vista: el de Gérard Vigner (1982) i el de Leonard F.M. Scinto (1986).
Per analitzar aquesta relació ho farem des de dos punts de vista: el de Gérard Vigner (1982) i el de Leonard F.M. Scinto (1986).
Vigner les relaciona a partir de tres concepcions de l’ensenyament de la llengua:
- L’escrit tradicional: l’escrit és l’objecte exclusiu d’aprenentatge. Es refusa qualsevol model oral. Mètodes gramatical i de traducció. Per Vigner, aquesta concepció es correspon amb la utopia d’un llenguatge universal i també, en l’època on llegir i escriure era la possibilitat d’una minoria.
- L’escrit, codi segon: l’oral és lo important. S’aprèn l’escrit per transcriure l’oral. Mètodes àudio – visuals.
- L’escrit, llengua: L’oral i l’escrit són autònoms. S’aprèn a comprendre i produir textos orals i escrits. Enfocament comunicatiu. Vigner dóna suport a aquesta concepció. Per a ell, produir i comprendre l’escrit no depèn de l’oral. Alguns tipus de comunicació són pròpies de l’escrit i d’altres de l’oral.
- L’escrit, codi segon: l’oral és lo important. S’aprèn l’escrit per transcriure l’oral. Mètodes àudio – visuals.
- L’escrit, llengua: L’oral i l’escrit són autònoms. S’aprèn a comprendre i produir textos orals i escrits. Enfocament comunicatiu. Vigner dóna suport a aquesta concepció. Per a ell, produir i comprendre l’escrit no depèn de l’oral. Alguns tipus de comunicació són pròpies de l’escrit i d’altres de l’oral.
Scinto analitza la relació canal oral i canal escrit des d’un punt de vista psicolingüístic:
- Model depenent: Considera l’oral com la manifestació principal del llenguatge i l’escrit com a transcripció gràfica del primer. Els principals arguments són el filogenètic (l’oral va aparèixer abans que l’escrit) i l’ontogenètic (els nadons adquireixen de forma natural l’oral, mentre que han d’estudiar per aprendre l’escrit).
- Model independent: Elaborat pels lingüistes de la Glossemàtica. L’oral i l’escrit són totalment independents i només són dues de les possibilitats del llenguatge.
- Model equipol•lent: Elaborat pel Cercle lingüístic de Praga. L’oral i l’escrit tenen característiques comunes però tenen funcions diferents i complementàries.
Podem observar que tot i que tenen moltes diferències el codi oral i el codi escrit són complementàries tot i ser diferents. És important dominar tots dos canals.
- Model independent: Elaborat pels lingüistes de la Glossemàtica. L’oral i l’escrit són totalment independents i només són dues de les possibilitats del llenguatge.
- Model equipol•lent: Elaborat pel Cercle lingüístic de Praga. L’oral i l’escrit tenen característiques comunes però tenen funcions diferents i complementàries.
Podem observar que tot i que tenen moltes diferències el codi oral i el codi escrit són complementàries tot i ser diferents. És important dominar tots dos canals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada